Zintegrowane centrum komunikacyjne z terenami przyległymi w Białymstoku
- RODZAJ INWESTYCJIURBANISTYKA
- INWESTORMIASTO BIAŁYSTOK - URZĄD MIEJSKI W BIAŁYMSTOKU
- LOKALIZACJABIAŁYSTOK, POLSKA
- POW. ZAGOSPOD. 112 ha
- DATA2012r.
- NAGRODYII miejsce w konkursie urbanistyczno - architektonicznym na opracowanie koncepcji zintegrowanego centrum komunikacyjnego wraz z terenami przyległymi w Białymstoku. I nagroda Leonardo 2013 za projekt Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Białymstoku w kategorii: Town Planning and Designing, Mińsk, Białoruś.
- ZESPÓŁ ZBIGNIEW WROŃSKI
SZCZEPAN WROŃSKI
MICHAŁ CZERWIŃSKI
AGNIESZKA NOWICKA
MAŁGORZATA DEMBOWSKA
MARTA SĘKULSKA
SEBASTIAN KOCHEL
Celem projektu jest wydobycie istniejących, wartościowych układów przestrzennych w obrębie zadanego obszaru oraz zaproponowanie nowych, dopełniających je i wiążących z obszarami przyległymi.
Uzupełnienie istniejących przestrzeni zadanego obszaru miasta zwartą zabudową śródmiejską z silnie wyartykułowanymi pierzejami porządkuje przestrzeń i nadaje jej miejski charakter. Dopełnienie intensywnej zabudowy o zróżnicowanej funkcji strukturą wzajemnie powiązanych parków, bulwarów i zielonych skwerów stanowić ma kontynuację tradycji białostockich założeń parkowych (jak np. zespół historycznych ogrodów pałacowych czy współczesny projekt bulwarów rzeki Białej). W przedstawionej propozycji kierunków przekształceń zwrócono szczególną uwagę na wzmocnienie powiązań wschodniej i zachodniej części miasta, przedzielonych torami kolejowymi. Ulica Zwycięstwa zaplanowana w konwencji atrakcyjnego, miejskiego bulwaru stanowi przedłużenie historycznego i funkcjonalnego „kręgosłupa” miasta. Zaproponowano również lokalizację kładki pieszo – rowerowej łączącej ulice Zwycięstwa i św. Rocha, dostosowanej do osób niepełnosprawnych oraz powiązanie kładką pieszo-rowerową obszarów zieleni zlokalizowanych po przeciwnych stronach torów kolejowych: parku w okolicach wzgórza kościoła Św. Rocha z projektowanym ciągiem zielonego założenia parku naukowo-technologicznego, powiązanego dalej z miejskim parkiem. Zaplanowano również powiązanie dworców PKP i PKS obszernym pasażem przewieszonym nad peronami kolejowymi. Miałby stanowić atrakcyjną przestrzeń publiczną ułatwiającą przemieszczanie się podróżnych pomiędzy dworcami, peronami i stanowiskami odjazdowymi autobusów, a także atrakcyjną przestrzeń publiczną łączącą przeciwległe części miasta. Ważnym elementem założenia jest ulica Monte Cassino, która dzięki swojej lokalizacji w bezpośrednim sąsiedztwie dworca może stać się nową osią biznesu, harmonijnie wplecioną w istniejącą strukturę miasta.
- bird's-eye view of interest area
- Commercial and Bussines Center
- View from Kardynała Stefana Wyszyńskiego Street towards city square ans Main Railway Station
- Bohaterów Monte Casino Street
- Main Bus Station seen from city square
- view toward Bus station and Bohaterów Monte Casino Street.
- View from boulevard at Zwycięstwa Street toward Main Railway Station
- View of the entrance to Bialystok
- Axonometry of spatial concept
- site plan