Otwarcie wystawy stałej

2015•11•05

 

W czwartek, 29 października, przedstawiciele WXCA wzięli udział w uroczystości otwarcia wystawy stałej w ostrołęckim Muzeum Kultury Kurpiowskiej. Projekt autorstwa WXCA był częścią programu Zwiększenie konkurencyjności Muzeum Kultury Kurpiowskiej poprzez modernizację wystaw stałych i indywidualizację obsługi zwiedzających. Pracownia zwyciężyła w konkursie na opracowanie koncepcji aranżacji wystawy stałej i przestrzeni obsługi zwiedzających w Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce.

Otwarcie nowej wystawy stałej Ostrołęka i Kurpie między wątkiem historii a osnową życia, zbiegło się w czasie z czterdziestymi urodzinami Muzeum. To doskonała okazja, by zaprezentować efekt kilkumiesięcznego remontu – wystawę przyjazną zwiedzającym, także tym z niepełnosprawnościami i operującą nowoczesnymi formami.

Kurier Ostrołęcki, relacjonując wrażenia z otwarcia, zwraca uwagę, że „Nowa wystawa stała Muzeum Kultury Kurpiowskiej zachwyca nowoczesną linią architektoniczną, połączoną z zabytkowymi eksponatami, archiwalnymi zdjęciami i antykami. Wspaniale łączy stare z nowym, współczesność z dawną kulturą i obyczajowością Ostrołęki i regionu kurpiowskiego”.

Na uroczystość przybyli między innymi: marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, poseł Arkadiusz Czartoryski, prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski, radny sejmiku województwa mazowieckiego Mirosław Augustyniak, przewodniczący Rady Miasta Jerzy Grabowski, starosta powiatu ostrołęckiego Stanisław Kubeł, przewodniczący Rady Powiatu Ostrołęckiego Krzysztof Mróz, przedstawiciele samorządu miasta i powiatu, przedstawiciele Węgierskiego Instytutu Kultury w Warszawie, Gáspár Keresztes oraz dyrektor János Tischler, dyrektor Muzeum Romantyzmu w Opinogórze Roman Kochanowicz, wicedyrektor Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie Wojciech Borkowski, ks. kanonik Wiesław Białczak, przedstawiciele środowiska kultury miasta i regionu, sympatycy i przyjaciele Muzeum.

Na koniec oddajmy głos komisji konkursowej:

„Koncepcja w sposób zasadniczy podnosi komfort pobytu gości w muzeum, estetykę przestrzeni obsługi oraz sal wystawienniczych. Charakteryzuje ją już od przekroczenia progu muzeum dbałość o wizerunek instytucji, związek z regionem oraz uporządkowanie przestrzeni przy wykorzystaniu motywu rozkładanej wycinanki kurpiowskiej, czyniąc ją ważnym elementem strony wizualnej muzeum. Aprobatę członków Sądu Konkursowego zyskała konsekwencja w aranżacji muzealnych wnętrz oparta na figurze geometrycznej w postaci sześcianu oraz wykorzystanie jej zarówno w przestrzeni obsługi zwiedzających, jak też stanowiącej podstawę etalażu wystawienniczego (…). Prosta forma dała podstawę do ukazania codzienności bez narzucania zwiedzającym obrazu dawnej rzeczywistości, wyzwala przestrzeń do tworzenia osobistych odbiorów (…)”.

 

?